Hoe een landingspagina klanten oplevert
- Team GO-GLOW
- 1 dag geleden
- 3 minuten om te lezen
Jullie bedrijf heeft een mooie website: alle diensten staan erop, het contactformulier werkt en er zijn reviews toegevoegd. Maar de site levert niet echt nieuwe klanten op. Dat komt omdat de site nu nog niet doelgericht genoeg is. Jullie krijgen bezoekers, zij kijken rond en klikken weer weg zonder iets te doen of iets achter te laten. Zonde. Gelukkig kun je dat eenvoudig oplossen: voeg landingspagina’s toe aan jullie website.

Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een speciaal ontworpen webpagina met één duidelijk doel: een bezoeker overtuigen om iets te doen. Denk aan het aanvragen van een offerte, het kopen van een product of het downladen van een whitepaper.
Anders dan een homepage of 'diensten'-pagina leidt een landingspagina je bezoeker nergens anders naartoe. Dat betekent dat een landingspagina bij voorkeur geen menuknoppen heeft. Zo voorkom je afleiding.
Een landingspagina is gericht, relevant en doelbewust.
Wat is een goede landingspagina?
Een goede landingspagina moet je bezoeker direct aanspreken, blijven boeien en hem de goede kant op wijzen. Een goede landingspagina:
Heeft echt maar één doel en een overduidelijke call to action. Bijvoorbeeld: 'Laat je gegevens achter voor een gratis adviesgesprek.' Of: ‘Download de whitepaper’.
Is supersimpel en heeft geen afleiding. Dat betekent geen menu en geen doorklikmogelijkheden naar een andere pagina. Je vertelt hier één verhaal en/of biedt maar één actie.
Spreekt het brein aan. Geef voordelen, spreek emoties aan en doe concrete beloftes. Dus niet: "Wij bieden professionele coaching" maar "Je merkt in 30 dagen meer rust, overzicht en grip op je werk."
Geeft vertrouwen door het tonen van klantreviews, logo’s van bekende klanten, keurmerken en een écht gezicht bij het verhaal.
Laadt snel en is uiteraard mobielvriendelijk. Klinkt wat technisch, maar dit is heel belangrijk voor je bezoeker en voor zoekmachines.
Vaak komen je bezoekers via een advertentie of ander bericht terecht op de landingspagina. Zorg er dan voor dat je bezoeker ‘zacht landt’. Dat wil zeggen dat je bezoeker herkent dat de landingspagina hoort bij het bericht of de advertentie waar hij vandaan komt.
Voordelen van een goede landingspagina
Met een goede landingspagina:
Krijgen jullie een hogere conversie
Zijn jullie beter vindbaar
Verlaag je jullie advertentiekosten
Landingspagina en neuromarketing
Achter de opbouw van een goede landingspagina zit een stukje psychologie. Door bepaalde neuromarktingprincipes goed in te zetten, heeft je landingspagina nog meer succes:
Wederkerigheid
Geef eerst iets weg, zoals een handige checklist. Mensen zijn dan eerder geneigd iets terug te doen.
Autoriteit
Voeg keurmerken, expertquotes en mooie klantcases toe die aantonen dat je verstand van zaken hebt.
Schaarste
Mensen zijn geneigd eerder iets te doen als een aanbod beperkt beschikbaar is. Maak jullie aanbod tijdelijk of exclusief. Let op: dit mag alleen als het ook daadwerkelijk zo is.
Sociale bewijskracht
Laat via reviews, testimonials of cijfers uit eerdere klantcases zien dat anderen overtuigd zijn en succes hebben behaald.

Elementen van een goede landingspagina
Duidelijke, aandachttrekkende en aansprekende titel
Scanbare subkopjes die aansluiten bij de vragen van de bezoeker en die uitnodigen om verder te lezen
Korte tekstblokjes met opsommingstekens en voldoende witregels
Voldoende social proof van echte mensen
Overduidelijke call to action-knoppen
Visueel aantrekkelijk (afbeeldingen, video, infographics)
Kort formulier met bedankpagina
Landingspagina’s voor (lokale) SEO
Wil je je onderscheiden of beter lokaal vindbaar zijn? Maak dan landingspagina’s met daarin een lokaal zoekwoord of een specifieke plaats of regio. Hiermee speel je handig on op regionale zoekopdrachten.
Aan de slag met jullie landingspagina
Ga met de tips uit dit blog zelf aan de slag. Vind je het lastig of heb je er geen tijd voor? Het team van Go-Glow helpt je graag!
Wij bouwen landingspagina’s die de juiste bezoekers aanspreken, het brein op de juiste manier activeren én conversie opleveren.
Wij gaan met je in gesprek over jouw doelgroep en jouw doel. Wij ontwerpen de landingspagina en helpen je met de juiste content.
Klaar om je website echt voor je te laten werken met converterende landingspagina’s?
Comments